Plakaty drukowane cyfrowo – wady i zalety

Druk cyfrowy stał się bardzo popularny i obecnie stanowi jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów tworzenia materiałów reklamowych, takich jak plakaty, ulotki czy folder reklamowe. W jakich sytuacjach ta metoda wydruku sprawdzi się najlepiej?

plakatyDruk cyfrowy nie wykorzystuje formy drukarskiej – materiały w postaci cyfrowych danych są dostarczane bezpośrednio do komputera, a sam obraz powstaje bezpośrednio w miejscu drukowania. Wszystko to oczywiście ma wpływ na jakość i koszty tworzenia takich materiałów, jak np. plakaty. Jakie są wady i zalety tego rozwiązania i kiedy warto się na nie zdecydować?

Szybko i tanio

Największą zaletą druku cyfrowego jest niewątpliwie krótki czas realizacji zlecenia. Ponieważ w jego przypadku nie trzeba tworzyć formy drukarskiej, powstające w ten sposób plakaty dostępne będą niemal natychmiast. Należy też wspomnieć o niskich kosztach. Wydruk cyfrowy jest tani, jeśli zamierzamy wydrukować niewielki nakład liczący do kilkuset sztuk – w przeciwnym razie lepiej jest wybrać druk offsetowy. Obraz umieszczony na plakacie łatwo poddać obróbce przed wydrukiem, a każda z kopii może zostać spersonalizowana. Oprócz tego druk cyfrowy możliwy jest na różnego rodzaju podłożach w wielu formatach i zależnie od potrzeb poddawany dalszym obróbkom, jak np. pokrywanie folią, czy lakierem UV.

Dobra jakość

W porównaniu do druku offsetowego, jego jakość jest nieco gorsza. Trzeba jednak zaznaczyć, że różnice te nie są aż tak widoczne, aby z niego rezygnować przy małych nakładach. Gorsza jakość druku zauważalna jest przez profesjonalistów przy bezpośrednim porównaniu z wydrukami offsetowymi. Do wad zaliczyć można także trudności w uzyskaniu apli (powierzchni zadrukowanej jednym kolorem – np. tło) o odpowiednio wysokiej jakości. Ograniczenie stanowi ponadto kolorystyka, ponieważ cyfrowo można wydrukować plakaty czarno-białe, albo w kolorystyce CMYK.

Podsumowanie

Plakaty drukowane cyfrowo to dobry wybór w przypadku niskiego nakładu, a także w sytuacji, kiedy liczy się czas, bo gotowy produkt może być dostępny natychmiast. To rozwiązanie sprawdzi się, jeśli nasze plakaty są czarno-białe bądź w kolorystyce CMYK.