Jakie jest zastosowanie plakatów?

Dawniej były nieco bardziej popularne, jednak ciągle są chętnie wykorzystywane w wielu sytuacjach. Po tę formę przekazu sięgają firmy chcące zareklamować swój produkt, organizacje prowadzące kampanie społeczne, czy też naukowcy prezentujący swoje wyniki badań. W jakich sytuacjach plakaty stanowią dobre źródło przekazu?

zastosowanie plakatówPowszechny dostęp do internetu oraz innych mediów sprawia, że wiele osób uważa plakat za przestarzałą formę przekazu. W rzeczywistości jednak sprawdza się on doskonale w licznych sytuacjach. Dzieje się tak dlatego, że może on dotrzeć do dużej grupy osób – niezależnie od ich zainteresowań, płci, wieku, czy wykonywanego zawodu. Wystarczy tylko taki plakat umieścić w często uczęszczanym miejscu, np. przy przystanku autobusowym. Do jakich działań sprawdzi się on najlepiej?

Plakat jako źródło informacji

Plakaty informacyjne zazwyczaj mają dużo treści, co wynika oczywiście z ich funkcji. Często są one przygotowywane przez organizatorów różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych, jak koncerty, przedstawienia, czy festyny, a także naukowych (np. konferencje). Jest to również doskonały sposób, aby zaprosić wszystkich zainteresowanych do udziału w konkursach tematycznych. Powinny zawierać wszystkie ważne informacje, jak data i miejsce wydarzenia, jego uczestnicy, plan programu, warunki uczestnictwa czy punkty, w których można kupić bilety wstępu.

Kampanie społeczne

Plakaty bardzo często znajdują zastosowanie w kampaniach społecznych dotyczących np. profilaktyki chorób, szkodliwości papierosów, czy alkoholu, a także problemów przemocy w rodzinie i szkole bądź mających na celu ograniczenie wypadków drogowych. Tego typu projekty nierzadko stosują mocny przekaz oparty na szoku. Zadaniem tego zabiegu jest wywarcie na odbiorcy silnego wrażenia i w ten sposób wpłynięcie na niego, a także uświadomienie ważnych problemów dotyczących społeczeństwa.

Forma reklamy

Po plakaty chętnie sięgają duże i małe firmy, które chcą zareklamować swój produkt, usługę, promocyjną ofertę czy wprowadzoną od niedawna nowość. Tutaj również liczy się siła perswazji, jednak duże znaczenie ma też element zaskoczenia i zaciekawienie odbiorcy. Niektóre z nich są więc oszczędne w formie, za to zawierają np. adres strony internetowej, na której można dowiedzieć się szczegółów. Takie działanie nierzadko jest niezwykle skuteczne i budzi znacznie większe zainteresowanie niż bardziej klasyczne przedstawienie oferty.